KOSTA JAKIĆ, klavir

CRISTOFORIUM

10. jubilarna sezona ciklusa koncerata na povijesnim klavirima 2025.

Institut Liszt Zagreb
Ulica A. Cesarca 10, Zagreb
Ponedjeljak, 15. prosinca 2025. u 19 sati

KOSTA JAKIĆ, klavir

PROGRAM

L. van Beethoven: Sonata u D-duru, op. 10, br. 3
Presto
Largo e mesto
Menuetto: Allegro
Rondo: Allegro

F. Chopin: Barkarola, op. 60

F.Liszt: Sonata u h-molu

Klavir: C. Bechstein (1869)

„Kosta Jakić je darovit glazbenik, istaknut svojom emocionalnom inteligencijom i bogatom maštom. Njegov duboki interes za glazbenu alkemiju i stalna potraga za kvintesencijom čine ga promišljenim interpretom čiji nastupi ostavljaju trajan dojam na publiku.“ – Polina Leschenko (koncertna pijanistica)
„Smatram ga iznimno zanimljivom osobnošću, ljubaznim i brižnim čovjekom, kao i visokokvalificiranim profesionalcem u glazbi. Počeo sam pripremati novi program s djelima u žanru ‘Speaking pianist’ (žanr koji je promicao Rzewski), a slučajno sam naišao na Kostu i otkrio da je njegova nedavno predstavljena temeljita muzikološka teza bila posvećena upravo toj temi. Ovaj duboki analitički rad ne samo da mi je pomogao da zaronim u estetiku autora, nego je u potpunosti preoblikovao moj stav i razumijevanje materije.“ – Lukas Geniušas (koncertni pijanist)
„Emocionalna ranjivost i neizbježna povezanost koju osjećate s njim dok svira jednako su intenzivne i nježne kao i njegova sposobnost stvaranja boja dodirom klavirske tipke.“ – Stefan Weiler (koncertni pijanist)
Kosta Jakic je belgijski pijanist, vođen strašću prema stvaranju iskrenih veza sa svojom publikom, kroz inovativne programe i neizbježnu upotrebu velike, uglavnom crne drvene kutije pune metalnih žica. Spajajući granice tradicije i otkrića, svaki je nastup oblikovan kao zanimljivo putovanje koje kombinira voljeni klasični repertoar sa skrivenim draguljima suvremene glazbe. Jedan trenutak nalazite se u poznatom Chopinovu svijetu, a već sljedeći suočeni ste s nekim rijetkim, čudnim suvremenim djelom koje bi vam moglo promijeniti život (ili barem mišljenje o disonanci).

Kosta je i istraživač koji proučava ulogu klasične i eksperimentalne glazbe u današnjem svijetu, posebno njezin utjecaj u kontekstima pritvora i ograničenja. Nastupao je u najvećem zatvoru u Litvi u suradnji s organizacijom „Looking to the Stars“ – u slučaju da ste se ikada pitali kamo vas klasična glazba može odvesti. Istraživao je i sumornu povijest glazbe u logorima tijekom Drugoga svjetskog rata, vjerojatno kako bi nas podsjetio da glazba može preživjeti i na najmračnijim mjestima.
Nadalje, Kostini susreti sa skladateljem Fredericom Rzewskim ne samo da su doveli do dva intervjua (o njegovu radu, njegovoj glazbi i… kukcima), već su snažno oblikovali i Kostin repertoar. Ovi su susreti nadahnuli Kostu da aktivno uključi Rzewskijev revolucionarni žanr „Speaking Pianist” u svoje recitale — jer očito je da je multitasking upravo ono što je pijanistima oduvijek nedostajalo. Upravo je kroz zajednički interes za glazbu Rzewskog nastala trajna suradnja i prijateljstvo između Koste i jednog od najvećih mladih pijanističkih talenata našeg vremena, Lukasa Geniušasa, koje je kulminiralo koncertom zakazanim za listopad 2024. u Beogradu.

Kostino istraživanje često zanemarene uloge glazbe u logorima Drugoga svjetskog rata dovelo ga je do Simona Gronowskog, preživjelog člana židovske zajednice koji je kao desetogodišnji dječak pobjegao iz konvoja namijenjenog za Auschwitz. Simon, doktor prava i strastveni zagovornik mira i tolerancije, ujedno je i autodidakt jazz pijanist. Od njihova susreta Kosta surađuje sa Simonom kroz razgovore, koncerte i razmjene na ovu važnu temu. Osim toga, Ivan Put, bivši urednik fotografije najvećih flamanskih novina De Standaard, trenutno radi na filmu koji istražuje međugeneracijski dijalog između Simona i Koste, fokusirajući se na glazbu i temu radikalnog mira.

Kosta je počeo svirati klavir s tri godine, pod vodstvom Jeanne De Guthener. Sa svojih 12 godina, primljen je na studij kod profesora Sergeya Leschenka. Godine 2013., priznat je kao „mladi talent“ u klasi Poline Leschenko na Kraljevskom konzervatoriju u Antwerpenu, započinjući svoje napredno glazbeno obrazovanje dok je završavao posljednju godinu srednje škole. Sada sa sjedištem u Antwerpenu, Kosta je završio magisterij 2021., a postdiplomski studij 2023., te ostaje u kontaktu sa svojom bivšom profesoricom Polinom Leschenko. Budući da je veći dio njegova obrazovanja ukorijenjen u visoko cijenjenoj ruskoj pijanističkoj školi, inspiraciju crpi iz tog neiscrpno bogatog nasljeđa boja i zvuka. Tijekom svog puta imao je privilegiju učiti od mnogih uglednih umjetnika, uključujući Sergeya Edelmanna, Serga Tiempa, Tilla Fellnera, Élaine Rodríguez, Korneela Bernoleta, Katarinu Šandorov, Györgya Böjngyja, Macieja Pikulskog, Erica Tawaststjernu, Stéphanea Ginsburgha, Annu Jochum, Brucea Brubakera, Stefana Weilera i Pieta Kuijkena, među drugima.
Tijekom ljeta 2024. violončelist, improvizator i skladatelj Sergio Castrillón posvetio je Kostu svoju skladbu „Muscle Memory“.
Kosta je također potpredsjednik organizacije „Belgian Doctoral Symphony Orchestra“, koju je suinicirao.

ULAZ BESPLATAN

Organizator: Umjetnička organizacija Cristoforium
Partner: Institut Liszt Zagreb i Centar tolerancije Zagreb
Umjetnički voditelj: Danijel Gašparović
Uz potporu Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija RH i CristoforiumArt
U suradnji sa Centrom za promicanje tolerancije i očuvanjem sjećanja na holokaust, Hrvatska
PhD In One Night, međunarodnom platformom za estetsku edukaciju svih, Belgija
Orangeries de Beirbais, istrazivačkim centrom i art rezidencijom Belgija
Laboratorijom Radikalnog Mira, Belgija

ULAZ JE BESPLATAN